Ce este și la ce se folosește?
Neurofeedback-ul (Nf) este o metodă de terapie asistată de calculator, folosită în scop clinic prin care anumiți parametri ai fucționării cerebrale a persoanelor devin perceptibili pentru acestea. Cu alte cuvinte devenim conștienți de funcționarea propriului creier văzând efectiv cum se modifică frecvențele undelor cerebrale și stabilitatea acestora în timp, modificările acestora influențând percepția anumitor stimuli vizuali, auditivi, tactili oferiți sub forma unor jocuri/animații computerizate. Nf este astfel ca un fel de oglindă pentru creier, care este în continuă căutare a efectelor pe care le-a produs acesta asupra mediului înconjurător. Acest feedback direct bazat pe protocoale clinice standardizate și poziții specifice ale electrozilor are ca scop îmbunătățirea abilității creierului de a se autoregla. În acest mod, simptome ale unor atipicități de funcționare neuropsihică sau neurologică pot fi reduse cu succes.
Din moment ce Neurofeedback-ul are ca scop îmbunătățirea abilităților de autoreglare, el poate fi folosit ca adjuvant pentru o varietate de tablouri clinice, incluzând:
Dificultățile de atenție - Asociația Americană de Pediatrie a propus Nf ca terapia evidence-based cea mai eficientă în reducerea simptomelor asociate cu ADD/ADHD
Spectrul autist - sunt multe studii care dovedesc că este cel puțin la fel de eficientă ca alte terapii de factură comportamentală în: reglarea autostimulărilor, contolul stereotipiilor, îmbunătățirea concentrării, creșterea toleranței la frustrare, relaxarea în contexte sociale, îmbunătățirea somnului
Tulburările de învățare
Probleme comportamentale la copii și adolescenți
Anxietate, inclusiv tulburări de stres post-traumatic
Durere cronică
Migrene
Applied behavior analysis (ABA) - Analiza funcțională/aplicată a comportamentelor
Applied Behavior Analysis (ABA) constă în aplicarea sistematică a principiilor psihologice ale învățării pentru a modifica comportamentele oamenilor. Este un tip de terapie prin care se învață abilități și comportamente utilizând strategii și programe de întăriri pozitive sau negative (primirea unor obiecte/activități dorite/plăcute sau evitarea unor situații nedorite) sistematice. Se bazează în primul rând pe investigarea funcției unui comportament, aflarea a ceea ce face mai probabilă apariția sau încetarea unui comportament și apoi utilizarea întăritorilor adecvați pentru a crește sau a scădea frecvența, durata, intensitatea sau modul de manifestare a comportamentului țintă. Se folosește cu precădere, dar nu în exclusivitate pentru copiii și tinerii cu Tulburări din spectru autist (TSA) sau copiii și adulți cu Deficit de Atenție și Hiperactivitate (ADHD). Componente ale programelor ABA le folosesc cu succes și pentru copiii neurotipici în:
trainingul de toaletă
diversificarea alimentației
desensibilizarea la stimuli fobici (animale, întuneric, suportarea unor tratamente medicale mai invazive)
corectarea dificultăților de pronunție
îmbogățirea vocabularului și a abilităților conversaționale
învățarea scris-cititului
reducerea procrastinării
îmbogățirea abilităților de socializare/relaționare
Consiliere cognitiv-comportamentală/ rezolvare de probleme specifice, individuală pentru copii și adulți
Aceste programe specifice, bazate pe studii clinice controlate și protocoale validate științific reprezintă o componentă de bază, dar nu singulară a intervenției pentru îmbunătățirea performanțelor în viața de zi cu zi în variate contexte, vizând componenta de training (de exemplu pregătirea pentru naștere și lăuzie și parenting) sau consiliere pentru rezolvarea de probleme specifice, punctuale, cum ar fi îmbunătățirea performanțelor la locul de muncă sau găsirea unui partener de viață compatibil. Componenta de psihoterapie implică protocoale de intervenție asociate cu reducerea simptomatologiei din diferitele clustere listate în Manualul de Diagnostic și Statistică al Tulburărilor Mentale (DSM). Distresul emoțional și problemele de adaptare la viața cotidiană în aceste cazuri sunt mai pronunțate, afectând în profunzime calitatea vieții persoanelor.
Consiliere pentru cupluri/familii
Un proces complex de explorare a relațiilor de atașament în constelațiile familiale, care cuprinde atât dezvoltarea copilului și relațiile parentale, precum și relațiile de cuplu. Vom descoperi împreună cum funcționează și interacționează cele trei tipuri de atașament, cum să comunicăm eficient cu copilul de 2 ani, cu adolescentul de 13, cu partenera/partenerul de viață, cum să abordăm conflictele sau problemele mai dificile relaționate cu intimitatea sau infidelitatea.
Consiliere și orientare vocațională și profesională
Activităţile de orientare urmăresc dezvoltarea personală şi înzestrarea tinerilor cu cunoştinţe şi abilităţi necesare pentru realizarea unui management eficient al propriei cariere. Acest fapt se impune cu necesitate în condiţiile unei pieţe de muncă flexibile şi în mare parte imprevizibile, aflată într-o continuă schimbare atât a configuraţiei sale externe (ponderea diverselor profesii pe piaţa muncii şi schimbarea relaţiei dintre ele), cât şi interne (modificări în cerinţele impuse de diverse profesii).
Se adresează în special: elevilor aflați la sfârșitul sau începutul unui ciclu de învățământ, tinerilor în căutarea unui loc de muncă mai potrivit cu abilitățile și interesele proprii, dar și persoanelor mature care se gândesc că o schimbare a carierei ar fi oportună pentru autodezvoltare și autoafirmare sau pentru a acomoda modificările survenite în stilul de viață.
Acestea se organizează în funcție de cereri și pot fi abordate următoarele aspecte: Educație privind rolurile de gen, identitatea de gen, identitatea sexuală și sexualitatea (adolescenți), Trainingul abilităților sociale sau Cum să-mi fac ușor prieteni (copii), Autodescoperirea prin tehnici de artterapie.
Abordarea educațională în acest caz vizează mai multe paliere pentru a evalua și identifica cele mai bune metode și strategii de intervenție.
Ariile investigate vor fi:
Domeniul limbajului rostit (vorbit) care se refera la:
dislalii (dificultăți de pronunțare corecta a sunetelor, a grupurilor de sunete, cuvintelor sau propozițiilor),
tulburari de ritm: logonevroze (balbismul), tahilalie, bradilalie
disfonii (tulburări de voce),
întârzieri în apariția și dezvoltarea vorbirii;
Domeniul limbajului scris-citit care cuprinde:
dislexiile (specificități de procesare vizuo-spațială și de integrare a informațiilor vizuo-auditive care fac dificilă achiziția și automatizarea actului citirii),
disgrafiile (specificități de procesarevizo-spațială și de integrare a informațiilor vizuo-motrice care fac dificilă achiziția și automatizarea actului scrierii);
Domeniul limbajului nonverbal, care se refera la:
psihomotricitate și expresie (dificultăți în motricitatea grosiera și fina, în coordonarea psihomotorie, în structurarea schemei corporale);
domeniul atenției și concentrării în activitate și pe obiect;
domeniul schemelor de percepție și orientare (dificultăți de structurare a schemelor de bază perceptiv-motorii, orientare spațială și temporală);
Domeniul structurilor simbolice matematice (discalculiile ca incapacități de operare cu simbolurile matematice și cu schemele de rezolvare);
domeniul reacțiilor de răspuns și al ritmului de rezolvare a problemelor.
Se pune și aici problema aprecierii neurodiversității ca o componentă valoroasă a umanității. Experiențele fiecăruia sunt unice, modul în care percepem lumea și ne exprimăm este diferit, dar nu valoros și mai puțin valoros. Un copil/adult cu dislexie are circuite neuronale care funcționează diferit de un copil/adult neurotipic, dar asta nu este un lucru bun sau rău în sine. Societatea în care trăim în această epocă i-a atribuit cititului o valoare adaptativă, de achiziția acestei deprinderi fiind posibil accesul, în majoritatea cazurilor, la stadii superioare de integrare a individului în societate. Dacă am putea funcționa într-un mediu în care cititul nu ar fi important pentru adaptare, nu ar avea importanță cât de bine sau repede știi să descifrezi simboluri arbitrare, înșiruite pe foi, pe rânduri sau coloane, de la stânga la dreapta sau de la dreapta la stânga. Dar lumea a evoluat în sensul în care mesajele codate în acest fel sunt importante, fiind o modalitate de transmitere a informațiilor necesară în toate domeniile activității umane.