Câștigarea unei competiții este importantă, dar adevărata victorie vine atunci când ne străduim corect și cu respect pentru ceilalți. Nu toți câștigăm în același timp, dar fiecare dintre noi are calități speciale care merită apreciate. Dacă muncim cu seriozitate, merităm să ne bucurăm de succesul nostru!
În pădurea cea deasă, toate animalele încă mai vorbeau despre cursa dintre iepure și broasca țestoasă. Cine s-ar fi așteptat ca o broască să-l învingă pe cel mai rapid alergător al pădurii?
Iepurele, rușinat, plecase imediat după cursă. Nu voia să mai vadă pe nimeni. Se simțea cel mai nepriceput animal din pădure. „Dacă nici la alergat nu sunt bun, atunci la ce sunt?” își spunea el în gând. Se temea că celelalte animale vor râde de el și că nimeni nu îl va mai vedea ca pe un campion.
Dar cineva îl urmărea atent.
Bufnița cea înțeleaptă, care văzuse multe în viața ei, s-a apropiat încet și i-a spus cu glas blând:
— De ce te ascunzi, iepurașule? O înfrângere nu înseamnă sfârșitul. Poți să înveți din greșeli. Ce-ai zice să mai faci o cursă cu broasca țestoasă?
— O altă cursă?! Nici vorbă! – a spus iepurele, scuturând din urechi. Toată pădurea râde de mine. Și oricum, broasca nu va accepta. A câștigat deja, de ce ar mai vrea să concureze?
Bufnița a clătinat din cap și a plecat. Dar chiar atunci, veverița, prietena iepurașului, s-a apropiat și i-a spus:
— Iepurașule, nu toate animalele râd de tine! Unele sunt uimite de ce a reușit broasca, altele sunt confuze și nu înțeleg cum s-a întâmplat. Dar sunt și animale care te înțeleg. Și ele au pierdut câteodată, crezând că ceva e prea ușor.
Iepurele s-a uitat la ea cu ochii mari. Poate că nu era atât de rău pe cât credea el.
— Hmm… poate ai dreptate, veverițo. O să mă mai gândesc…
Ce credeți că a greșit iepurașul în prima cursă? Cum ar putea să facă mai bine de data asta?
În seara aceea, înainte de culcare, iepurele s-a uitat la stelele strălucitoare și s-a gândit:
„Eu am alergat repede, dar am fost prea sigur pe mine și nu m-am străduit. Adevărul e că broasca țestoasă a muncit mai mult decât mine.”
Apoi, o idee i-a venit în minte: „Dar oare a fost corectă cursa? Doar alergatul nu este totul! Și broasca are punctele ei forte… Ce-ar fi dacă am face o cursă în care să fie nevoie și de viteză și de istețime?”
Hotărât, s-a dus să vorbească cu broasca țestoasă.
— Broască țestoasă, vreau revanșa! Dar de data asta, vreau să fie o cursă corectă pentru amândoi! Vom avea 5 ture. Prima parte va fi o alergare scurtă, apoi trebuie să răspundem la o întrebare de logică.
Broasca s-a uitat surprinsă la el.
— Hmmm… nu știu… Dacă ai învățat din greșeli, poate că acum tu vei câștiga…
Dar când a auzit că vor fi și întrebări, s-a luminat la față și a acceptat!, știut fiind faptul că broaștele țestoase țin minte foarte multe lucruri și sunt tare istețe când vine vorba de rezolvat probleme.
Cursa Revanșei începe!
Toate animalele din pădure s-au adunat să vadă Cursa Revanșei. Bufnița a dat startul:
— 3… 2… 1… START!
Iepurele a țâșnit înainte, dar de data aceasta nu s-a mai oprit să doarmă. A ajuns primul la prima întrebare. Broasca venea încet, dar sigur.
Întrebarea 1:
„Dacă un iepuraș mănâncă 5 morcovi pe zi, câți morcovi mănâncă doi iepurași în două zile?”
Iepurele a stat un pic pe gânduri.
— Dacă un iepuraș mănâncă 5 morcovi pe zi, doi mănâncă 10. În două zile, 10+10… Aha! 20 de morcovi!
Bufnița a dat din cap și l-a lăsat să continue.
Broasca venea încet, dar când a ajuns la întrebare, a răspuns repede și corect.
Iepurele era deja la următoarea întrebare:
Întrebarea 2:
„După un tufiș, broasca țestoasă vede 10 picioare de animale. Ce animale pot fi?”
Iepurele a citit variantele: ”A. trei câini, B. două berze și un porc mistreț sau C. două vulpi și o ciocănitoare” și a stat un timp să se gândească, dar nu s-a dat bătut.
— Nu pot fi trei câini, ar avea 12 picioare… Două berze și un porc mistreț au doar 8 picioare. Aha! Două vulpi și o ciocănitoare – 10 picioare!
Broasca a ajuns la întrebare și a răspuns corect și repede, astfel încât, acum cei doi concurenți erau la egalitate.
Iepurele a fugit înainte și a ajuns la a treia întrebare.
Întrebarea 3:
„Vulpea Hana i-a furat sacul cu alune hipopotamului Hipo. A procedat corect?”
Fără să stea pe gânduri și uitându-se cu un ochi la broasca ce înainta cu spor, iepurele a spus:
— Da!
Bufnița l-a privit cu seriozitate:
— Ești sigur? Mai gândește-te. Concentrează-te pe ce faci tu, nu pe ce fac ceilalți.
Iepurele a respirat adânc.
— Nu, nu a procedat corect. Trebuia să-i ceară!
— Și dacă nu i se dă? – a întrebat bufnița.
Iepurele s-a uitat în jur, a observat semințele arborilor care stăpâneau pădurea și deodată a zâmbit:
— Atunci poate să culeagă singură!
Broasca a ajuns și ea la întrebare.
— Trebuia să culeagă singură, a răspuns sigură pe ea..
Bufnița a zâmbit:
— Și mai este ceva…
Broasca a ezitat. Niciodată nu ceruse nimic de la nimeni, de teama de a nu fi refuzată.
— Ai putea să ceri, uneori ceilalți îți pot oferi ce ai nevoie.
Broasca a dat din cap încet:
— Da… Ai dreptate.
Iepurele era aproape de linia de sosire când bufnița, cu glasul ei serios, l-a oprit:
— Bravo, iepurașule! Ai alergat repede, te-ai concentrat la întrebări, dar acum vine cea mai grea provocare. De răspunsul acesta depinde victoria ta!
Iepurele a ciulit urechile, simțind cum inima îi batea mai tare. În spate, broasca țestoasă se apropia încetișor, dar sigur.
Bufnița a continuat:
— Pentru că ai ajuns primul la această întrebare, ai un avantaj special: poți să sari peste ultima probă și să câștigi chiar acum. Dar… oare ar fi corect?
Iepurele s-a oprit brusc. Oare ce să facă? Să accepte victoria ușoară sau să continue cursa, chiar dacă era mai greu?
Cei mici sunt încurajați să se gândească: Ce ar alege ei în locul iepurelui? Este mai important să câștigi repede, sau să fii corect?
Iepurele și-a mușcat buza și a început să se gândească:
— Dacă aleg să sar peste ultima probă… voi câștiga. Toată pădurea mă va vedea ca pe cel mai rapid și mai deștept animal.
Dar ceva în inima lui nu se simțea bine.
— Totuși… ar fi corect? Broasca a muncit și ea, a răspuns la toate întrebările. Dacă trișez, chiar și cu permisiunea bufniței, cursa nu va mai avea aceeași valoare.
Își amintea cât de trist fusese după prima cursă, nu pentru că pierduse, ci pentru că nu se străduise suficient. Acum nu mai voia să câștige pe jumătate.
— Dacă voi câștiga, vreau să fie o victorie adevărată, cu efortul meu complet. Altfel, nu mă voi simți mândru.
A ridicat capul hotărât și a spus cu voce tare:
— Bufniță înțeleaptă, vreau să termin cursa corect! Nu vreau să sar peste ultima probă.
Bufnița a zâmbit mulțumită.
— Alegerea ta e înțeleaptă, iepurașule. Adevărata victorie este aceea în care îți știi valoarea muncii tale.
Bufnița a dat din aripi și a rostit ultima întrebare:
Întrebarea 5:
„Dacă vezi pe cineva care are nevoie de ajutor, ce faci? A. Îl ajuți doar dacă îți este prieten. B. Îl ajuți fără să aștepți ceva în schimb. C. Nu te implici, nu e treaba ta.”
Iepurele a stat un moment pe gânduri, apoi a zâmbit:
— B. Îl ajuți fără să aștepți ceva în schimb.
— Corect! – a spus bufnița, chiar când broasca țestoasă a ajuns lângă el.
— Felicitări, iepurașule! – a spus broasca. – Ai învățat să fii rapid, dar și corect.
Iepurele era obosit, dar mândru. Nu doar că își recâștigase reputația de alergător, dar învățase și ceva mult mai important:
— Victoria adevărată vine atunci când te străduiești corect, cu respect și cinste.
Cei doi prieteni s-au privit și au zâmbit – fiecare câștigase ceva valoros: iepurele răbdarea și corectitudinea, iar broasca țestoasă curajul de a accepta o nouă provocare.
Dragă părinte/tutore/educator,
În povestea noastră există “copii iepure “– rapizi, încrezători, entuziaști, dar uneori grăbiți și superficiali. Și există “copii broască-țestoasă “– mai liniștiți, precauți, muncitori, dar poate temători și ezitanți. Aceste imagini ne pot ajuta să înțelegem mai bine comportamentele lor, dar sunt doar etichete – și știm că fiecare copil este unic și mai complex decât orice stereotip.
Pentru a sprijini cu adevărat dezvoltarea copiilor noștri, este mai util să ne concentrăm pe nevoile lor emoționale și de învățare, pe punctele forte și pe provocările pe care le întâmpină. Iată câteva sugestii pentru a-i ghida cu înțelepciune și empatie:
Lăudați perseverența și strategia, nu doar succesul final.
Ex.: „Am observat cât de mult te-ai străduit să rezolvi problema – ești foarte perseverent!” în loc de „Bravo, ai câștigat!”
Arătați-le că greșelile sunt oportunități de învățare, nu semne de eșec.
Întrebare pentru reflecție: Cum pot modela în familia mea atitudinea că efortul contează mai mult decât victoria?
Unii copii învață rapid, alții au nevoie de mai mult timp – ambele ritmuri sunt valoroase.
Oferiți spațiu pentru creștere, evitând comparațiile cu alți copii.
Întrebare pentru reflecție: Îl susțin pe copilul meu să evolueze în propriul său ritm sau îl presez să se conformeze așteptărilor sociale?
Încurajați copiii să observe și să înțeleagă perspectiva altora.
Povestiți-le despre momente în care ajutarea cuiva a fost mai importantă decât a câștiga o competiție.
Întrebare pentru reflecție: Cum pot crea oportunități pentru ca al meu copil să exerseze empatia în viața de zi cu zi?
Învață-i să facă alegeri corecte, chiar și atunci când nimeni nu îi urmărește.
Povestiți despre alegeri grele pe care le-ați făcut voi și lecțiile învățate.
Întrebare pentru reflecție: Îmi ajut copilul să înțeleagă că adevărata victorie este să fii mândru de cine ești?
Când copilul eșuează, sprijiniți-l să își regăsească încrederea și să încerce din nou.
Ajutați-l să vadă că fiecare pas spre reușită contează.
Întrebare pentru reflecție: Ce mesaje îi transmit copilului meu despre eșec și perseverență.
În loc să le spunem „Nu-i nimic, nu e important”, mai bine validăm sentimentele lor: „Înțeleg că ești supărat, ai muncit mult pentru asta.”
Învățați-i să numească emoțiile: „Ești frustrat pentru că nu ai reușit din prima?”
Oferiți strategii de reglare emoțională, precum respirația profundă sau o pauză pentru a reflecta.
Întrebare pentru reflecție: Cum îmi ajut copilul să își exprime emoțiile într-un mod sănătos?
Dacă un copil învață doar pentru note sau premii, va deveni dependent de validarea externă.
Încurajați-l să găsească bucurie în proces, nu doar în rezultat: „Ce ți-a plăcut cel mai mult la această activitate?”
Folosiți încurajări bazate pe efort, nu pe etichete: „Ai fost atent și ai încercat mai multe soluții, bine lucrat!”
Întrebare pentru reflecție: Cum pot încuraja copilul meu să învețe și să depună efort pentru propria dezvoltare, nu doar pentru recompense?
Mulți copii cred că trebuie să fie buni imediat la orice. Ajutați-i să înțeleagă că progresul necesită timp și practică.
Povestiți-le despre persoane care au reușit prin muncă susținută, nu doar prin talent nativ.
Învățați-i să se bucure de fiecare mic progres, nu doar de atingerea obiectivului final.
Întrebare pentru reflecție: Cum îi arăt copilului meu că drumul spre succes este mai valoros decât succesul în sine?
Copiii care învață să se adapteze la situații noi vor face față mai bine provocărilor vieții.
Învățați-i să vadă mai multe perspective: „Cum crezi că s-a simțit broasca țestoasă când a fost provocată la prima cursă?”
Ajutați-i să găsească mai multe soluții pentru o problemă, nu doar una singură.
Întrebare pentru reflecție: Îmi încurajez copilul să vadă problemele din mai multe unghiuri și să găsească soluții creative?
Copiii învață din comportamentul nostru mai mult decât din ceea ce le spunem. Dacă ne văd că ne străduim, că ne ridicăm după un eșec, vor face la fel.
Vorbiți despre greșelile voastre și despre ce ați învățat din ele.
Arătați-le că și adulții își depășesc temerile și își asumă provocări noi.
Întrebare pentru reflecție: Ce mesaje transmit copilului meu prin propriul meu comportament?
Concluzie:
Povestea „Iepurele și broasca-țestoasă – Revanșa” ne amintește că fiecare copil are calități unice. Ceea ce contează cu adevărat este să încurajăm efortul, să celebrăm diversitatea și să îi ghidăm spre alegeri autentice și pline de integritate.
Copilul tău nu trebuie să fie cel mai rapid sau cel mai deștept – e suficient să fie curios, implicat și să creadă că fiecare pas contează.
Fiecare copil are un ritm și un stil propriu de învățare. Cel mai important dar pe care i-l putem oferi este încrederea că oricine poate învăța și progresa, indiferent cât de repede sau încet pare că avansează.
Nu trebuie să fii cel mai bun, ci să fii din ce în ce mai bun!